Listing 1 - 10 of 96 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Nursing --- verpleegkundig beroep --- agressie --- patiënt-verpleegkundige relatie
Choose an application
Dit boek is geschreven voor huisartsen die samen met de praktijkondersteuner GGZ mensen met psychische problemen behandelen en begeleiden. Het boek biedt hen handvatten voor diagnostiek, behandeling en verwijzing. De auteurs illustreren dit aan de hand van uitgewerkte casuïstiek. In het eerste deel van De dokter en de patiënt met psychische problemen staan de belangrijkste ontwikkelingen in de GGZ beschreven. Daarbij formuleren de auteurs de algemene uitgangspunten voor diagnostiek bij mensen met psychische klachten en problemen. In het boek komen ook de ‘nieuwe GGZ’ en de herstelbeweging en de ontwikkelingen op het gebied van E-mental health aan de orde. In het tweede deel leest u over veelvoorkomende psychische klachten en problemen bij patiënten. Hier worden huisartsen vrijwel dagelijks mee geconfronteerd. In deze hoofdstukken bieden huisartsen en psychiaters een aantal handvatten voor diagnostiek, behandeling en verwijzing. Verschillende huisartsen en psychiaters hebben meegewerkt aan De dokter en de patiënt met psychische problemen. Het boek staat onder redactie van prof. dr. Henriëtte van der Horst, hoogleraar huisartsgeneeskunde en ouderengeneeskunde en prof. dr. Jim van Os, hoogleraar psychiatrie. .
Psychiatry --- slaapstoornissen --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- Psychiatry.
Choose an application
Ellen de Visser tekent de persoonlijke verhalen op van meer dan honderd zorgverleners over een patiënt die door hun professionele pantser wist te breken en hen eraan herinnerde wat de kern is van hun bijzondere beroep: compassie. De coronapandemie heeft opnieuw duidelijk gemaakt hoe indrukwekkend de band tussen medische professionele en hun patiënten kan zijn. Daarom bevat deze herziene editie nieuwe verhalen die symbool staan voor de daadkracht, het verdriet en de saamhorigheid die de coronaperiode tekenen. De verhalen die in Die ene patiënt zijn samengebracht bieden een aangrijpende en leerzame blik in de ziel en de gedachtewereld van artsen en verpleegkundigen, en laten zien welke belangrijke lessen zij van hun patiënten leerden. ‘Prachtig, hartverscheurend en wijs. Dosering eenmaal daags.’ – Matthijs van Nieuwkerk
Gezondheidszorg --- Nursing --- verpleegkunde --- patiënt-verpleegkundige relatie --- arts-patiënt relatie
Choose an application
Nursing --- English language --- verpleegkundig beroep --- patiënt-verpleegkundige relatie
Choose an application
Nursing --- comfort --- gezondheidszorg --- verpleegkundig beroep --- patiënt-verpleegkundige relatie --- holisme
Choose an application
patiënt --- gezondheid --- Human medicine --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- Gezondheidszorg --- Périodiques --- Soins de santé --- Tijdschriften
Choose an application
Als verpleegkundige op een hemato-oncologieafdeling heb je te maken met sterk wisselende zorgvragen van patiënten. Het is van groot belang dat je op de hoogte bent van de actuele persoonlijke risico's en aandachtspunten van iedere zorgvrager, omdat kleine problemen in een later stadium grote gevolgen kunnen hebben. Door bijvoorbeeld een patiënt met een verminderde weerstand te wijzen op infectiegevaar, kun je veel leed voorkomen. De problemen accuraat inschatten vraagt om kennis van de aandoeningen, de behandeling en de mogelijke complicaties die kunnen optreden. Dit praktische boek helpt je hierbij.Door gebruik te maken van de handige checklists zie je in één oogopslag wat de factoren zijn die bijdragen aan het probleem, wat de symptomen zijn, wat jouw rol in de behandeling is en wat je concreet kunt doen om de persoon in kwestie te helpen en te informeren.
Oncology. Neoplasms --- Nursing --- Pathological haematology --- diagnostiek (geneeskunde) --- patiënt-verpleegkundige relatie --- oncologie --- hematologie --- verpleegkundige specialismen
Choose an application
Sociology of social welfare --- Nursing --- luisteren --- sociale vaardigheden --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkunde
Choose an application
Lachen is pijnstillend, ontspannend en helpt mensen om te gaan met hun angsten. Het toepassen van humor is dan ook een officiële verpleegkundige interventie (Bulechek, 2016). Voor de verpleegkundige zelf is gebruik van humor een goede remedie tegen burn-out. Toch wordt er tijdens de verpleegkundige opleiding en op de werkvloer niet uitgebreid stilgestaan bij de werking, de effecten en de mogelijkheden van gebruik van humor. Als je daar meer van weet, kun je humor bewust inzetten en op een natuurlijke manier deel uit laten maken van je werk. In dit boek vind je theoretische en praktische informatie, ervaringen van collega’s en vele voorbeelden. Na het lezen ervan heb je onder meer inzicht in de effecten van het gebruik van humor, weet je welke soorten humor er zijn, kun je een oordeel vormen over wat wel en wat niet kan en kun je serieus met humor aan de slag. Deze tweede, geactualiseerde en herziene editie is onder meer uitgebreid met informatie over het inzetten van humor bij mensen met dementie en in de palliatieve zorg. Daarnaast wordt er een oproep gedaan aan de docenten, kun je erachter komen wat jouw eigen humorstijl is en delen vele deskundigen, zoals Sibe Doosje, Huub Buijssen, Saskia Teunissen, Marinus van den Berg en Jeffrey Wijnberg, hun ervaringen en/of kennis over gebruik van humor. Marcellino Bogers: ‘Het beroep van verpleegkundige is het mooiste rotberoep dat er is. Onevenredig veel ellende krijg je dagelijks over je uitgestort, en tegelijkertijd is de intimiteit tussen verpleegkundige en patiënt van een bijzondere schoonheid. Tijdens mijn zestienjarige carrière in de gezondheidszorg wilde ik altijd heel dicht bij mijn patiënten zijn. Ik kwam erachter dat je dat onder andere door samen lachen bereikt. En ik merkte ook dat humor mij op de been hield. Het relativeert, ontwapent, ontspant, verbindt, bevrijdt, doorbreekt, ontgift, ontstrest, verlicht en is nog gratis ook. Humor is goud in de handen van zorgverleners.’ Dit boek is bestemd voor alle verpleegkundigen, verzorgenden en andere professionals met directe patiënten/cliëntencontacten en voor docenten werkzaam bij zorg- en welzijnsopleidingen en hun studenten.
Nursing --- humor --- sociale vaardigheden --- palliatieve zorgen --- patiënt-verpleegkundige relatie --- verpleegkundige interventies --- verpleegkunde
Choose an application
Dit boek biedt inzicht in psychopathologische facetten bij patiënten die de behandeling kunnen bemoeilijken. Een patiënt kan immers ongewild 'lastig' zijn als gevolg van een psychiatrische aandoening, een hevige angst voor de behandeling, een psychische afwijking die het gebit indirect schade toebrengt, zoals een depressie of een eetstoornis, of een psychische afwijking die zich als pijn of een andere klacht in het orale gebied manifesteert.Stel, u treft bij een patiënt uitgebreide laesies in de mond aan. Deze blijken niet te genezen, hoewel u de patiënt een desinfecterend spoelmiddel hebt voorgeschreven. U vraagt zich af of dit door een extreem pathogene mondflora komt. U kijkt naar de armen van deze patiënt en ziet schrammen en snijwonden. U vraagt zich af of de laesies in de mond het gevolg van zelfverwonding zijn. Heeft deze patiënt misschien een ernstige psychiatrische aandoening? Hoe komt u daarachter? Kunt u dit wel herkennen? Zijn van deze patiënt meer eigenaardigheden te verwachten? Welke consequenties heeft dit alles voor uw behandelplan?De heldere uitleg in dit boek over psychopathologie in de tandartspraktijk, geïllustreerd met een gevarieerde casuïstiek, stelt tandartsen in staat veelvoorkomende psychopathologische aspecten tijdig te onderkennen. Zo kunnen hiermee gerelateerde problemen in de praktijk worden voorkomen – bij patiënt én behandelaar.
Stomatology --- gedragsstoornissen --- patiënt-verpleegkundige relatie --- arts-patiënt relatie --- moeilijke patiënten --- stomatologie
Listing 1 - 10 of 96 | << page >> |
Sort by
|